Expositie ‘TattooAge. Nooit te oud.’

16 oktober 2018 t/m 30 november 2018 | Cultuurhuis Doorn

Vanaf 16 oktober is er een nieuwe expositie in Cultuurhuis Doorn ‘TattooAge. Nooit te oud.’

In deze expositie ziet u 25 ouderen met tatoeages, gefotografeerd in hun huiskamer. Ze hebben om zeer uiteenlopende redenen een tattoo op hun lichaam. Jeanne loste met het nemen van een tattoo op haar 80ste een belofte naar haar kleindochter in, terwijl Mahadei tatoeages kreeg van haar moeder als na-huwelijkscadeau toen ze op haar 14e trouwde in Suriname. Bij Hans startte het beschilderen van zijn lichaam in de midlifecrises. Inmiddels zit hij vol tatoeages en is het een soort voodoo tegen zijn reumatoïde artritis. Dick heeft zijn overleden dochter en vrouw op beide armen vereeuwigd om ze op die manier altijd bij zich te dragen. Zo heeft iedereen zijn eigen verhaal voor het nemen van tattoos.

Met het project willen we niet alleen de verhalen achter de tatoeages vertellen. We willen ook een aantal beelden bijstellen. Een van de eerste vragen die we vaak krijgen is of de tatoeages niet helemaal vervaagd of uitgezakt zijn. Mensen gaan er vaak vanuit dat de tatoeages alleen op jonge leeftijd gezet worden. Toos, Dave en nog meer deelnemers laten zien dat leeftijd natuurlijk niet uitmaakt. Zij zijn pas recent begonnen met tatoeages laten zetten (en het smaakt naar meer). Sommigen lieten zich fotograferen en interviewen om te laten zien dat ze niet ‘eng’ of ‘gevaarlijk’ zijn, een ander vooroordeel dat blijkbaar speelt. Duidelijk wordt: je bent nooit te oud voor een tattoo!

De verhalen en foto’s van de ouderen met tattoos vormen samen een expositie ‘TattooAge. Nooit te oud.’ en zijn opgenomen in het gelijknamige boek. Achter de tatoeages gaat vaak een belangrijke levenservaring of levensles schuil. Daarom is er ook een discussieboek met lesvragen uitgekomen voor gebruik in het onderwijs.

Het project is bedacht en uitgevoerd door Stichting GetOud. GetOud zet zich in voor een positieve beeldvorming over ouderen en ouderdom, legt verbindingen tussen ouderen en jongeren en bevordert het welzijn van ouderen. Dit doet zij op vele manieren. Van fotografie en film tot het doen van (wetenschappelijk) onderzoek en het uitvoeren van gemeentelijk ouderenbeleid.

Vanaf 16 oktober tot eind november gratis te bezoeken in het Cultuurhuis Doorn.

Het boek TattooAge is te koop via de website www.getoud.nl

Meer informatie

Wilt u meer informatie over TattooAge neem dan contact op met Ingrid Meijering & Marion Duimel 070 427 54 90 / 0652 440 410.

getoud@getoud.nl

Facebook: www.facebook.com/getoud