Exposities Bibliotheek Renswoude

1 maart 2019 t/m 30 april 2019 | Bibliotheek Renswoude

Kosten: Gratis

In de maanden maart en april is er een tweetal exposities te bezichtigen in de Bibliotheek Renswoude. De exposanten zijn deze keer; Hugo Stempher, met zijn "Expressions in brons", en Henk Jan Witteveen, met "De kunst van iPad arT". De tentoonstellingen kunnen gratis tijdens openingsuren bekeken worden.

Expressions in brons

Hugo Stempher: De start met het maken van bronzen beelden in 2010 was een toevallige samenloop van omstandigheden. Ik heb het mezelf eigen gemaakt en een beetje mee gekeken bij collega–kunstenaars. De eerste resultaten waren verrassend en daarom is het niet bij deze eerste beelden gebleven.

De basis en de uiteindelijke vorm van een onderwerp wordt gemaakt in was, waarna de bronsgieter aan zet is. Ik noem mijn creaties: "EXPRESSIONS", omdat ik daarmee uiting wil geven aan mijn beleving, bewondering van de onderwerpen van de gemaakte objecten, een vogel, een ander dier of een zeer strak gestileerde vorm.

In de afgelopen jaren heb ik diverse opdrachten uitgevoerd. Zoals een aantal prijzen voor grote kynologische evenementen, in Nederland maar ook in andere landen zoals België, Denemarken en Groot Brittannië. Ook opdrachten van particulieren zijn inspirerend.

De eindfase van het proces, ciseleren en patineren worden eveneens door mij zelf uitgevoerd. Zodoende ben ik dus van begin tot het eind betrokken met handen en ogen aan het wordingsproces van een EXPRESSION.

Motto:True style is being about yourself

www.bronsexpressions.nl

De kunst van iPad arT

Naast schilderen met olieverf of aquarelleren kan ook met de iPad kunst gemaakt worden. Henk Jan Witteveen maakt veel gebruik van de iPad en legt uit: ‘Tekenen en ontwerpen met de iPad was en is voor mij een compleet nieuwe ervaring. Met mijn vinger maak ik tekeningen en ontwerpen direct op het scherm. Zo werk ik veel vrijer en expressiever dan met traditionele methoden. Deze vorm van kunst is een bijzondere combinatie van moderne en primitieve technieken. Tenslotte kan ik mijn ontwerp uitprinten en inlijsten.’

Tijdens de expositie in Bibliotheek ZOUT in Renswoude kunt u deze iPad arT bekijken. U ziet hier landschappen, bloemen, stillevens en abstracte vormen. Alle werken zijn kleurrijk en expressief. Henk Jan: ‘Inspiratie vind ik in de wereld om mij heen. Vormen, kleuren, patronen, lijnen, texturen en niet te vergeten de eindeloze combinatie-mogelijkheden van al deze elementen.

Vaak begin ik een ontwerp met een kleurencombinatie en daarna ontstaat er een landschap of juist iets heel abstracts. Het handige van een iPad is dat ik overal aan de slag kan. Het is een heel andere manier van ontwerpen.’

Bekijk vast deze websites:
www.henkjanwitteveen.simpsite.nl

www.hjwvormenkleur.simpsite.nl