Twee exposities in Bibliotheek Renswoude

20 januari 2020 t/m 29 februari 2020 | Bibliotheek Renswoude

Kosten: gratis

In januari en februari exposeren Jaqueline ter Telgte en Jantine van de Glind in de bibliotheek van Renswoude. Jaqueline stelt haar schilderijen tentoon en Jantine haar verzameling clowns.

Jacqueline is in Amsterdam geboren. Ze verhuisde op haar 15e naar Gelderland en een paar jaar later naar Overijssel. Tijdens haar hele werkzame leven werkte zij in Hengelo in het onderwijs.

Een jaar of acht geleden kwam zij in contact met Kunstsalon Wit in Glanerbrug. Daar deed ze eerst een workshop van een dag. Dat vond ze zo leuk en ze leerde er zoveel dat ze ermee door is gegaan.

Sinds oktober 2017 woont ze samen met haar man in Scherpenzeel. Via Ward’s Art in Barneveld startte ze met schilderen bij Herna van Dronkelaar. De resultaten van haar schilderwerk kun je nu bewonderen in onze bibliotheek.

Jantine van de Glind heeft haar verzameling clowns tentoongesteld in de vitrines. De vrolijke kleurrijke beeldjes spraken haar erg aan. De materialen waarvan ze gemaakt zijn, zijn heel verschillend, bijvoorbeeld glas, papier, keramiek, plastic en zelfs kaarsvet.

Naar Jantines mening zijn de mensen achter de clown ook veelzijdige en getalenteerde figuren. Ze hebben vaak muzikale kennis ,soms ook acrobatische talenten, humoristische en acteertalenten. Al kan achter al die schmink natuurlijk ook pijn of verdriet schuilgaan.

De stokpoppen stonden vroeger bij haar en haar zus op de kinderkamer. Ze zijn door iemand gemaakt als kraamcadeautjes. De rest van de verzameling heeft zij zelf gekocht of gekregen. Achter sommige clowns zit een echt verhaal en andere zijn gekocht als souvenir. De collage die te zien is, heeft ze gemaakt van kaarten en foto’s.

Jantine is inmiddels gestopt met het verzamelen wegens ruimtegebrek. Ze hoopt dat dat iedereen die komt kijken er vrolijk van wordt en ervan kan genieten!

Tot eind februari ben je tijdens openingstijden van harte welkom in de Bibliotheek Renswoude om de exposities te bewonderen.