Lezing: ChatGPT, wat is dat eigenlijk?

27 mei 2024, van 10:00 tot 12:00 | Bibliotheek Driebergen

Kosten: Gratis

Hoe werkt ChatGPT en hoe kunnen wij het benutten?

ChatGPT, wie heeft er de laatste tijd niet van gehoord? Het is populair onder studenten die het gebruiken om scripties te schrijven, en LinkedIn-professionals schijnen zelfs hele berichten door dit systeem te laten genereren. Maar wat is het eigenlijk? Hoe werkt ChatGPT en hoe kunnen wij het benutten? Is het slechts een handig hulpmiddel om een appeltaartrecept te vinden of zijn er potentieel schadelijke gevolgen, bijvoorbeeld voor de banenmarkt?

Wat betekent het eigenlijk dat we als samenleving in een snel tempo AI gebruiken en ontwikkelen? Hoewel er vele voordelen zijn, zijn er ook mogelijke nadelen. AI kan nu mensen nabootsen en beelden creƫren van personen die helemaal niet echt bestaan. Hoe herken je dit soort gemanipuleerde beelden? Stein Eek, student HBO ICT en oprichter van Eek Computerhulp, behandelt deze vragen en meer.

Vooraf aanmelden is gewenst. Dit kan per e-mail: driebergen@bibliotheekzout.nl, per telefoon: 0343 517 981 of aan de balie in de bibliotheek.