Expositie van vader en dochter Sommer

18 maart 2019 t/m 20 mei 2019 | Cultuurhuis Doorn

“Het zit in het bloed”, het tekenen en schilderen wat vader en dochter zo graag deden en doen. Beiden zijn autodidact maar met ieder een heel eigen stijl.

Piet Sommer (1934) kwam van 1945 tot 1960 in Utrecht in aanraking met het Surrealisme via de kunstenaars Jopie Moesman, Willem Wagenaar, Louis Wijmans, Dirkje Kuik, e.a. Verder is de invloed van Rene Magritte en Salvador Dali niet te ontkennen. In zijn surrealistische werken ligt de basis in belevingen, indrukken, ervaringen en dromen, in zijn onderbewuste dus. De drang om te schilderen komt daarbij altijd van binnenuit, een niet anders kunnen, hetgeen zelfs weleens resulteert in een realistisch werk.
Zijn dochter, Maaike Sommer (1963), ontwikkelt zich sinds 2007 als realistische kunstschilder in de omgeving van Driebergen. Maaike is een levens- en natuurgenieter, dat zie je ook in haar werk: het straalt een “feel-good” gevoel uit. Maar ook dieren en kinderen zijn geliefde onderwerpen. Naast haar werk als groepsleerkracht heeft Maaike een atelier aan huis: “Atelier verfstreken”, waar kinderen en volwassenen schilderlessen kunnen krijgen. Exposities van Maaike waren o.a. te bekijken in de plaatselijke bibliotheek, het Beauforthuis in Austerlitz, Nieuw salem en tijdens de kunstroutes van Driebergen-Art.

De expositie is tijdens openingstijden van het Cultuurhuis gratis te bezoeken van 18 maart tot en met 20 mei. Zij hebben ook een website: www.galeriesommer.nl