Nieuwe expositie schilders uit de Utrechtse Heuvelrug

16 oktober 2021 t/m 26 november 2021 | Cultuurhuis Pléiade Doorn

Kosten: geen

Van 16 oktober tot en met 26 november is er in het Cultuurhuis in Doorn een nieuwe expositie van twee schilders uit de Utrechtse Heuvelrug. Er zijn werken te zien van Jacomine Stam en Jan Meine Jansen. Deze bijzondere expositie is georganiseerd door de Cultuurcoach Utrechtse Heuvelrug vanuit de Bibliotheek Z-O-U-T en is gratis te bezoeken tijdens openingstijden van het Cultuurhuis.

Jacomine Stam werd op 26 maart 1928 in de gemeente Hoogeveen geboren. Na de kweekschool studeerde ze Nederlands en volgde zij de Teken- en Kunstacademie. Aan het Revius Lyceum in Doorn gaf ze jaren les in tekenen. Ook was ze examinator op de Tekenacademie en doceerde ze in Zeist aan De Toets, een kunstenhuis.

Jacomine was aquarellist en schilder. Ze werd geboeid door de natuur, vooral door bomen en dieren. Ze hield van de zon en leefde graag aan de Nederlandse kust. Het water had een speciale aantrekkingskracht op haar. Ook schilderde ze in opdracht veel kinderportretten. Op 2 januari 2020 overleed ze in het Leendert Meeshuis in Bilthoven.

Jan Meine Jansen werd op 17 februari 1908 in Meppel geboren. Hij was een Nederlandse schilder, tekenaar en monumentaal kunstenaar. Hij bezocht de Rijksnormaalschool voor Tekenonderwijzers waar hij de MO-aktes A en B voor tekenen haalde. Vervolgens studeerde hij aan de Rijksacademie, beide in Amsterdam.

Hij schilderde figuur, portret, stilleven en vooral landschap in diverse technieken. Hij exposeerde meerdere malen en zijn werk werd opgenomen in onder meer de collecties van het Centraal Museum, Rijksmuseum Amsterdam en het Drents Museum. Jan Meine Jansen overleed op 13 oktober 1994 in Driebergen-Rijsenburg.

De opbrengst van een aantal te verkopen schilderijen komt ten goede aan de cultuur in de Utrechtse Heuvelrug. Voor meer informatie kun je mailen naar Nynke van Amerongen.