Bibliotheken op de Heuvelrug gaan menstruatiearmoede tegen

Gepubliceerd op: 19 maart 2024 14:30

In de vestigingen van de Bibliotheek Z-O-U-T in Driebergen, Doorn, Maarn, Leersum en Amerongen zijn sinds kort uitgiftepunten met menstruatieproducten te vinden. Wanneer je krap bij kas zit, kan je uit deze mandjes een pakje maandverband of tampons meenemen.

Bijna 1 op de 10 meisjes en vrouwen in Nederland heeft soms te weinig geld om tampons of maandverband te kunnen kopen. Op menstruatie heerst al een taboe, laat staan op het niet kunnen kopen van een tampon of maandverband. Dit initiatief is opgezet in samenwerking met Samen op de Heuvelrug en Burgerparticipatie. Het is een initiatief bedoeld voor mensen die het nodig hebben: neem alleen mee wat je nodig hebt, zodat er ook voor anderen overblijft. De mandjes zijn te vinden in de toiletruimtes van de bibliotheekgebouwen. Naast menstruatieproducten kan men er ook incontinentieproducten vinden.