De bibliotheek: onmisbaar en voor iedereen bereikbaar

Gepubliceerd op: 2 april 2024 16:00

De gemeenten Wijk bij Duurstede, Renswoude en Rhenen hebben toezegging gekregen de bibliotheekvoorziening te versterken. Dit is een bevestiging dat de bibliotheek een onmisbare plek is in de gemeente. 'Het is belangrijk dat de bibliotheek voor iedereen bereikbaar is,' zegt staatssecretaris Fleur Gräper van Cultuur en Media.

De Bibliotheek Z-O-U-T valt in de prijzen: drie gemeenten (Wijk bij Duurstede, Renswoude en Rhenen) hebben de SPUK-aanvraag ingediend en toezegging gekregen. Met deze honorering kunnen de vestigingen in deze gemeenten verder bouwen aan de kwaliteit van hun bibliotheekvoorziening. Dit betekent bijvoorbeeld meer bemenste openingstijden en een verbetering van het activiteitenaanbod en de fysieke ruimte.

De bibliotheek is en blijft hiermee een plek waar je kunt zijn en worden wie je bent, waar je vaardigheden kunt verbeteren, waar aandacht is voor burgerschap en democratie, waar je je mening kunt staven, anderen kunt ontmoeten en natuurlijk een schat aan informatie kunt vinden. Staatssecretaris Fleur Gräper (Cultuur en Media) zegt hierover: “We hebben het bibliotheeknetwerk flink versterkt. Daar ben ik ongelofelijk blij om. Want bibliotheken doen zo veel meer dan je op het eerste gezicht denkt. Het is een belangrijke ontmoetingsplaats voor mensen, een plek waar je makkelijk binnen kunt lopen, zo maar voor een kopje koffie, of voor een cursus of digitale hulp als je bijvoorbeeld je belastingaangifte moet doen. Je komt er mensen tegen uit alle hoeken van de samenleving. Het is een plek waar kennis, verhalen en andere perspectieven binnen handbereik liggen. Daarom is het belangrijk dat de bibliotheek voor iedereen bereikbaar is.”

Door gebruik te maken van deze regeling versterken gemeenten het bibliothekennetwerk en bereiden zij zich voor op de wijziging van de Bibliotheekwet in 2026. Dan gaat een zorgplicht gelden. Dat betekent dat gemeenten de wettelijke taak krijgen om ervoor te zorgen dat inwoners toegang hebben tot een volwaardige bibliotheek.