Expositie: De Doornse geschiedenis in beeld

Gepubliceerd op: 30 januari 2024 15:30

Tot en met 19 maart is in het Cultuurhuis Pléaide in Doorn een expositie van de Oudheidkamer te zien. Ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van de Doornse Historische Vereniging Thorheim tonen zij het oude Doorn aan de hand van schilderijen, tekeningen en foto’s.

Historisch Doorn
De expositie toont hoe Doorn er vroeger uit zag, hoe de mensen leefden en met welke gebruiksvoorwerpen, gebaseerd op historisch materiaal uit de Oudheidkamer. In het Cultuurhuis, op de balustrade, zijn foto’s, tekeningen en schilderijen te zien van het oude Doorn. De expositie neemt je mee terug in de tijd en toont het verleden van dit bijzondere dorp.

De Oudheidkamer
De Oudheidkamer bestaat sinds 1975 en heeft een schatrijke collectie. Deze collectie bestaat uit historisch materiaal over Doorn en haar inwoners, zoals boeken, foto’s en documenten. Er is informatie te vinden over het ontstaan van huizen en wegen, over de impact van de oorlogen, de geschiedenis van scholen, verenigingen en bedrijven. Ook zijn de originele exemplaren van De Doornse Courant De Kaap vanaf 1905 tot heden onderdeel van de collectie.

Naast de expositie in het Cultuurhuis, is er in de Oudheidkamer ook een tijdelijke tentoonstelling te zien. Momenteel is er een tentoonstelling te bezoeken over de geschiedenis van melkhandelaren in Doorn. De Oudheidkamer is op dinsdag tot en met vrijdag geopend van 13.30 tot 16.00 uur.

Expositie in Pléaide
De expositie is georganiseerd door de Cultuurcoach van de Bibliotheek Z-O-U-T en is gratis te bezoeken tot en met 19 maart 2024 in het Cultuurhuis Pléiade aan het Kerkplein 2 te Doorn (op de galerij op de eerste verdieping).

Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur, donderdagavond tot 20.00 uur.

Heb je ook interesse om te exposeren in een van de cultuurhuizen op de Utrechtse Heuvelrug? Neem contact op met Maja van Eijndthoven, Cultuurcoach Utrechtse Heuvelrug, via cultuurcoachuh@bibliotheekzout.nl.