Expositie Yvonne Stadt in Cultuurhuis Pléiade Doorn

Gepubliceerd op: 5 oktober 2023 13:21

Tot en met 24 november zijn in het Cultuurhuis Pléiade in Doorn kunstwerken te zien van Yvonne Stadt. Onder de titel ‘Omgeving’ toont de kunstenares landschappen en portretten die zij onder andere schilderde in haar atelier in Maarn.

Omgeving als richtinggevend element in de ontwikkeling

Yvonne Stadt: “Omgeving is een derde element naast ‘nature’ en ‘nurture’ (aanleg en opvoeding). Terwijl opvoeding een doelgericht element is in de ontwikkeling van mensen, is de omgeving hierin een neutraal maar wel invloedrijk element. Alles wat in deze omgeving onbewust aanwezig is, heeft invloed op de verdere loop van je leven. In deze expositie laat ik twee stukjes zien van mijn omgeving: de Utrechtse Heuvelrug met haar uitbundige historie en natuur, en plekken in Frankrijk die een sfeer ademen van ruimte, ontspanning en bourgondisch leven.”

Yvonne Stadt (Amsterdam, 1953) groeide op in Amsterdam en aan de kust, en genoot van de natuur en van het tekenen en schilderen. De afgelopen vijftien jaar schilderde zij veel buiten, zowel in Frankrijk als in Nederland. In deze periode heeft ze intensief lessen gevolgd, waaronder een vierjarige opleiding tekenen en schilderen geënt op de Rietveld Academie.

Naast landschappen schildert Yvonne portretten en stillevens, waarbij ze vaak een brug slaat tussen heden en verleden. Kenmerkend voor haar werk zijn de spontaniteit, de toets en de heldere kleuren. Yvonne laat zich inspireren door Sorolla, Bonnard en, natuurlijk, Rembrandt, Breitner, Isaac Israels en Van Gogh. Ze schildert zowel gelaagd als ‘alla prima’. Het atelier van Yvonne Stadt ligt midden in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. Kijk voor meer informatie over Yvonne en haar werk op de website yvonnestadt.nl.

De expositie is georganiseerd door de Cultuurcoach van de Bibliotheek Z-O-U-T en is gratis te bezoeken tot en met 24 november 2023 in het Cultuurhuis Pléiade aan het Kerkplein 2 te Doorn (in de Cantina en op de galerij op de eerste verdieping).

Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur, donderdagavond tot 20.00 uur.

Heb je ook interesse om te exposeren in een van de cultuurhuizen op de Utrechtse Heuvelrug? Neem contact op met Maja van Eijndthoven, Cultuurcoach Utrechtse Heuvelrug, via cultuurcoachuh@bibliotheekzout.nl.