Taalhuis Z-O-U-T heeft kwaliteit op orde

Gepubliceerd op: 6 maart 2024 09:15

Taalhuis Z-O-U-T voldoet officieel aan de belangrijke kwaliteitsnormen. Dat heeft de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT) bekend gemaakt. Zij hebben de functies en diensten van het Taalhuis getoetst en deze zeer positief bevonden. Het Taalhuis ontvangt daarom een officieel kwaliteitscertificaat.

Bovengemiddeld

Het Taalhuis is er voor mensen die willen oefenen met schrijven, lezen, spreken, rekenen of omgaan met de computer. Tijdens de toetsing is onder andere gekeken of het Taalhuis haar diensten op de juiste manier uitvoert en het maatschappelijke effect hiervan. Met een score boven het landelijke gemiddelde mag het Taalhuis Z-O-U-T trots zijn op haar prestaties. In het Taalhuis in Renswoude is het certificaat inmiddels uitgereikt. Tijdens een feestelijke bijeenkomst nam Margriet Overmeyer, directeur-bestuurder van de Bibliotheek Z-O-U-T, het certificaat in ontvangst uit handen van wethouder Kees Eskes. Samen met deelnemers en vrijwilligers van het Taalhuis werd een taalspel gespeeld waarbij de oplossing was: ‘Iedereen doet mee'.

Bevlogen en betrokken

Ellen Hoogteijling, coördinator Taalhuis Z-O-U-T, is erg blij met de uitslag: ”Het laat zien dat we op de goede weg zijn. Ik ben trots op de samenwerking met andere organisaties, gemeenten, vrijwilligers en collega’s. We werken hard om laaggeletterdheid onder de aandacht te brengen en we zien dat mensen zich ontwikkelen en zelfredzamer worden.” Ook is Ellen trots op de zeer goede score, vooral op het onderdeel ‘mensen’. De auditor van CBCT zegt hierover: “Het Taalhuis heeft professionele medewerkers en vrijwilligers aan zich verbonden, die sterk vanuit hun passie, bevlogenheid en betrokkenheid werken. Iedere gesprekspartner met wie het auditteam heeft gesproken sprak zijn of haar waardering uit voor het Taalhuis. Het auditteam heeft er vertrouwen in dat zij in de komende periode toekomstbestendig zal zijn. De taalvragers met wie het auditteam heeft gesproken waren zeer enthousiast over het Taalhuis en wisten goed onder woorden te brengen welk effect de taallessen op hun functioneren hebben.”

Onderdeel van de Bibliotheek Z-O-U-T

Het Taalhuis is een onderdeel van de Bibliotheek Z-O-U-T. Het Taalhuis werkt, samen met vrijwilligers en samenwerkingspartners, in de gemeenten Rhenen, Renswoude en Utrechtse Heuvelrug en heeft als doel laaggeletterdheid te bestrijden. Het Taalhuis is er voor mensen die nieuw zijn in ons land, maar ook voor de mensen die hier geboren en getogen zijn. In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met de basistaalvaardigheden. Deze mensen kunnen bij het Taalhuis terecht voor al hun vragen op het gebied van schrijven, praten, lezen, rekenen of digitale zaken. Het Taalhuis houdt in de gemeente Rhenen, Renswoude en Utrechtse Heuvelrug wekelijks inloopspreekuren en taalcafés. Meer informatie hierover is te vinden op www.bibliotheekzout.nl/digi-taal.

Dit bericht lezen in simpele taal? Gebruik de Lees Simpel app: www.leessimpel.nl.